Leta i den här bloggen

torsdag 14 oktober 2010

Haruki Murakami, Norwegian wood

Den här boken är en riktig kärlekshistoria. Kan man älska bara en, eller flera? Kan man älska någon annan, när den som egentligen var menad för mig inte längre finns? Då blir det lite sorgligt, nästan så sorgligt att man kan fälla en tår, fast än man sitter på tunnelbanan. Men man har gjort film av den här boken. Hur kunde man göra det och vad handlar den om egentligen? Blev den totalt barnförbjuden med tanke på allt sex som beskrivs i denna bok? Jag vet då inte om jag törs gå och se den. Skulle jag göra film på en bok av Murakami skulle jag istället valt Kafka på stranden. Det skulle varit underbart med dessa katter, för att inte tala om regnade Makrillar!

När jag berättat för mina vänner att jag snöat in på Murakami var det någon som undrade om inte nästan alla Murakamis böcker handlar om en ung man som är lite vilsen i livet? Ja, så kanske det är. Nu har jag läst tre Murakami-böcker och visst, det är så, alla har som huvudperson en ung man som är lite vilsen och alla innehåller de brunnar och mat. Men även om historierna i övrigt är helt olika är tonen och berättarglädjen densamma. Denna bok, liksom de tidigare jag läst, ger en helt enastående läsupplevelse. Jag är lika insnöad fortfarande. Samma problem föreligger när det gäller att gå av vid rätt station.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar