Leta i den här bloggen

måndag 1 november 2010

Doris Lessing, Martha Quest

Jag råkade köpa del tre i den här serien på bokrean och när jag insåg det fick jag se till att skaffa den första boken först. Det här är första boken i serien Children of Violence (där det sammanlagt ingår fem böcker). Serien handlar om Martha, som i den här boken är en uttråkad och kritisk ung kvinna som lämnar sitt föräldrahem någonstans på landet i Afrika och flyttar till staden. Där lever hon ett liv som får mina studentår att framstå som otroligt trista och lugna. På bara några veckor festar, dansar och flörtar hon lika mycket som jag hann på fyra år och inte ens det, och detta trots att hon jobbar samtidigt!

I Marthas Afrika misstros och diskrimineras svarta och judar, vilket Martha är ganska ensam om att inte acceptera. Kvinnor har naturligtvis inte heller samma förutsättningar som män. Marthas bror skickas iväg till England till en internatskola för att bli något, medan Martha blir kvar hemma på bondgården. Martha är fast besluten om att lämna sina inskränkta föräldrar bakom sig och lämna Afrika för att fly till civilisationens Storbritannien eller Frankrike, länder som ur Marthas perspektiv har allt som Afrika inte har. Hennes mål är att inte gifta sig och inte skaffa barn utan att bli journalist eller författare eller på annat sätt förändra världen.

Det är dock inte lätt att flytta hemifrån och bli lämnad i fred från sin snokande och oroliga mamma. I den här boken kommer hon därför inte längre än till att jobba med att renskriva kontrakt på en advokatbyrå.

Jag läste boken på engelska och det var så mycket svåra ord att jag fick lov att installera Google translate på telefonen. Jag som trodde att jag var ganska bra på engelska! Därför tappade jag tråden ganska ofta och det var därmed inte så svårt att gå av på rätt station. Men visst var boken läsvärd. Nästa del ska jag dock läsa på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar