Leta i den här bloggen

lördag 28 april 2012

Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, Cirkeln

Jag hade hört om den här boken och köpt den men min dotter som är i bokslukaråldern lyckades lägga vantarna på den före mig. Hon streckläste den medan hennes kompis kommenterade det hela: Den där boken får jag inte läsa för min mamma.

Dåligt samvete som jag fick läste jag den sedan själv. Jag kan förstå att den precis vunnit Stora läsarpriset i kategorin årets ungdomsbok. Den är medryckande, spännande och lättläst och ... otäck. Bitvis är den sådär läskig som smygande thrillers där en skugga glider fram i bakgrunden och man bara vet att det är mördaren. Jag blev mörkrädd och kan inte förstå hur min nioåring inte greps av den stora nattskräcken.

Handlingen är underbar. Sex flickor som inte har något gemensamt hamnar mitt i natten på en gammal folkpark i Engelsfors. De har på något sätt förts dit i den röda månens sken och får veta att de är häxor. Förstås måste de utkämpa en strid mot det onda och det enda sätt de kan klara detta på är om de samarbetar, vilket blir svårare än man kan tro.

Det är ibland förutsägbart och klichéartat: "Jag är den utvalde!", men man får acceptera sånt i en ungdomsbok. Ändå är den helt klart läsvärd, så jag måste nog skaffa den andra boken "Eld". Men det står 15+ på den på Adlibris, så det är nog bäst att jag försöker läsa den före min nioåring den här gången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar