Leta i den här bloggen

fredag 24 maj 2013

Chris Cleave, Little Bee

Av någon anledning tvekar jag alltid att köpa böckerna på bästsäljarlistorna. Precis som om jag tror att jag ensam skulle hitta de riktigt bra böckerna. Men sen köpte jag den här ändå. Little Bee.

Ett par blir under en semester i Nigeria vittne till något av det våld som präglar vardagen i landet. De ställs inför ett ultimatum, att offra ett finger, i utbyte mot att två tillfångatagna flickor får leva. Kvinnan gör det, men inte mannen och en av de flickorna slås ihjäl. De åker omgående hem till sina vanliga liv i England igen. Men mannen kan aldrig riktigt förlåta sig själv.

Den flicka som överlevde är Little Bee. Hon lyckas fly till England och när historien börjar har hon varit inlåst i två år på en flyktingförläggning. En av de andra flickorna där lyckas muta sig ut och får med sig Little Bee och några flickor till. Att släppas på det sättet ger dem dock ingen trygghet. Det betraktas som om de rymt och därmed är de alla illegala invandrare. Hittas de av polisen åker de ut. Lille Bee som lyckats hitta den engelska mannens körkort på stranden söker dock upp det engelska paret från stranden. Plötsligt dyker hon upp där, den lilla flickan från Nigeria, mitt i radhusträdgården. Det får större konsekvenser än vad man kunnat tänka sig.

Den här är skriven på ett sätt som gör att det flyter. Man vill bara läsa mer och mer. Särskilt uppskattade jag beskrivningen av en liten pojke som är övertygad om att han är en superhjälte. Med honom blir den mer vardagsnära. Det hemska behöver nog det vanliga och roliga för att bli läsbart. Utan honom hade den inte alls blivit lika bra.

Kanske finns det bra skäl till att böcker ibland hamnar på bästsäljarlistorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar