Leta i den här bloggen

fredag 24 maj 2013

Marguerite Duras, Älskaren

Jag har läst en Duras förut, Anteckningarna från kriget. Det hade jag glömt. Men när jag läste den här boken visste jag en massa saker som inte stod på pränt och jag förstod inte först varför jag blev så illa berörd. Men det är ju inte så konstigt. Jag kom ju visst ihåg en massa om den andra boken och historierna tangerar varandra. Anteckningarna från kriget ger fler bitar av historien i Älskaren och gör att den här berättelsen kan sättas i ett något större sammanhang.

Duras skriver lite hemligt. Det hoppar i tid och rum och man får inte veta allt i rätt ordning. Det är helt raka motsatsen mot de statligt sanktionerade skrivråden för propositioner. Men jag gillar det. Det blir en känsla här, ett möte där och till sist får man ändå en ganska bra bild av vad som hänt och hur det kändes, för flickan, för kinesen och för flickans mamma. Egentligen handlar bara den här boken om en kortare kärlekshistoria mellan en väldigt ung kvinna och en rik äldre kines som möts på en bilfärja. That's it. Men det är bra. Helt klart läsvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar