Leta i den här bloggen

onsdag 9 juni 2010

Berättelsen om Edgar, David Wroblewski

Den här boken är livsfarlig att läsa på tåget. När jag började läsa boken tittade jag inte upp förrän jag nästan var framme och insåg att jag varit helt borta.

Boken börjar lika harmoniskt som Sagan om ringen, med det lugna fina livet hos hoberna. En man och en kvinna som driver en kennel på landsbygden i USA får ett barn, visserligen ett som inte kan prata, eller ens låta, och lever som en liten lycklig familj tillsammans med sina mycket speciella och begåvad hundar. En av hundarna utser också sig själv till livvakt till det lilla barnet, Edgar. Men precis som i Sagan om ringen varar inte lyckan för evigt. Ondskan tar sig in i familjen och plötsligt dör Edgars pappa. Edgar lyckas inte kalla på hjälp eftersom han inte kan prata i telefon och tar på sig skulden för pappans död. Men långt inne känner han att någon inte gått till på det sätt som det ska. Detta leder till stor dramatik, för hundarna, för Edgar och hans mamma. Genom hela boken går omsorgen om hundarna, deras träning och skötsel som en röd tråd. Det gör således inget att det dyker upp vålnader och syner som mer hör hemma i en sagobok. Men det är väl i och för sig ingen nackdel. Ju mer saga ju bättre. För att summera, en riktigt bra bok, den bästa på länge!

2 kommentarer:

  1. Den här boken verkar bra, det blir nog bra sommarläsning. Extra plus att det handlar om hundar.

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Nu har jag läst berättelsen om Edgar och jag tycker också att det var en jättebra bok. Även om man inte är hundfanatisk som jag kan man ha stor glädje av denna bok. Den är väldigt välskriven, spännande och lite suggestiv. Det skulle inte förvåna mig om Lasse Hallström gör en långfilm om denna historia. Om det nu är bra eller dåligt...
    Tjing från Tina

    SvaraRadera