Leta i den här bloggen

fredag 28 maj 2010

Camilla Läckberg, Sjöjungfrun

Usch, det här är en spännande historia. Lite knäpp är den dock, när en höggravid kvinna som väntar tvillingar till råga på allt, får för sig att hjälpa sin make polisen med att utreda ett mord. Ja, och så råkar alla handlingar i fallet så lägligt hamna i hennes hall. Historien är lite tillrättalagd, men jag kunde faktiskt inte gissa vem som var den skyldige förrän författaren skrev det på näsan på mig.

Det negativa är att också denna historia delvis rör barn. Jag orkar egentligen inte läsa om barn som far illa. Men trots det är den här deckaren riktigt spännande.

Man förväntas lite känna till karaktärerna i boken och referenser görs då och då till tidigare böcker. Jag har dock inte läst någon annan bok av Läckberg och jag tror att jag väntar lite med nästa. Det kan bli lite för mycket med flera böcker med samma människor. Det blir mindre och mindre trovärdig. Ungefär som Morden i Midsommer, hur mycket elände kan drabba en by?

Eftersom det är en spännande bok kan man missa sin station, och dessutom blir man extra trött när man måste läsa boken även på kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar