Leta i den här bloggen

måndag 25 april 2011

David Nicholls, En dag

Den här boken följer två personer under 20 års tid, en dag om året. Den tar sin avstamp i sängen efter examensfesten där de ligger och spekulerar om hur gamla och trötta de egentligen kommer att vara när de är 40 år! Oändligt långt fram i tiden!

Hon och han är avsedda för varandra men livet för ut dem på långa krokiga omvägar. Hon utbildar sig till lärare, lever sunt och äter rätt och arbetar en tid i en gymnasieskola samtidigt som hon drömmer om att bli författare. Han är den oansvariga typen som reser jorden runt på föräldrarnas bekostnad men ändå på något sätt lyckas charma sig till ett jobb på tv, den nya framtidsbranschen, och hamnar i det coola livet. Det lever han på motsatt sätt, för lite sömn, för många tjejer och för mycket olämpligt att dricka och bruka. Två helt olika liv, men ändå förblir de kompisar, åtminstone nästan hela tiden. Frågan är om inte båda två skulle må bättre om de insåg att de borde satsa på varandra som mer än bara kompisar? Men det är inte alltid så lätt att säga det man egentligen menar.

Jag tyckte inledningen av boken var jättebra. Sedan blev jag så frustrerad av historien att jag var tvungen att tjuvläsa slutet. Det visade sig dock vara en luring, kanske avsedd just för sådana som jag som i förväg försöker ta reda på hur det ska sluta. Den var underhållande och trevlig att läsa, men kanske inte den bok som stannar kvar längst i mitt minne.

1 kommentar:

  1. Jag gillade inte alls slutet och blev jätteirreterad på författaren som jag tycker fegade ur. /Tina

    SvaraRadera