Leta i den här bloggen

fredag 28 maj 2010

Reginald Hill, Främlingars hus

Det var så lustigt. Jag var övertygad om att författaren till den här boken var en kvinna. När jag hade läst boken vände jag på den och såg ett porträtt av författaren, en skäggig vithårig äldre ... man. Men det spelar väl å andra sidan ingen roll.

För länge sedan skickades brottslingar från Storbritannien till Australien. Det har jag hört talas om. Jag hade emellertid inte hört talas om att man också exporterade föräldralösa barn till Australien. Men det gjorde man. I den här boken återvänder en ättling till ett sådant exporterat barn till Storbritannien för att ta reda på vad som egentligen hände hennes farmor. Spåren leder till en liten by där man inte talar om det förflutna. Men även det hemskaste kommer någon gång fram igen och en hemsk historia rullas upp. Samtidigt söker en ung man sina spöken i samma lilla stad och de båda hjälps åt i sitt sökande.

Det här är en hyfsat lättsam underhållande deckarhistoria, riktigt bra faktiskt. Ja, man kan till och med åka en station för långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar