Leta i den här bloggen

måndag 2 augusti 2010

Skära för sten, Abraham Verghese

Det här är den första bok jag har läst ut på en semester på flera år! Det tar sig.

Detta är en fantastisk berättelse om födelsen av ett par tvillingar vid Missing hosptial i Adis Abeba i Etiopien. Det kanske inte vore början på en så otrolig historia om inte tvillingarna fötts av en av sjuksköterskorna på sjukhuset, en nunna därtill, som själv avlider under förlossningen. Barnens far flyr hals över huvud och barnen adopteras av sjukhusets två andra läkare. Ödet, för det är det som styr berättelsen här, flätar samman brödernas liv med den flicka som växer upp tillsammans med dem som en syster.

Det är en härlig berättelse, man känner lukterna av den indiska maten (ja, läkarna är från Indien) och stressen på sjukhuset. Det är trevligt att författaren inte dumförklarar oss läsare, utan förutsätter att vi precis som alla andra kirurger är lika intresserade av hur man lagar en skadad tunntarm eller syr ihop en lever. Främst av allt är boken nog en hyllning till yrket som läkare. Det är inte utan att man blir lite sugen. Tänk att ha som jobb att rädda liv? Men å andra sidan tror jag att jag inte skulle klara av det. Det är nog bättre att jag opererar med papper och bokstäver.

En ytterst läsvärd bok!

3 kommentarer:

  1. Efter att ha läst Berättelsen om Edgar vill jag läsa en bok som är lika bra och denna bok verkar ju vara en god uppföljare till Edgar. Dags att byta bok innan årets bokcirkel år är till ända den 1 sep. Tack för tipset Hanna!

    SvaraRadera
  2. Hej igen Hanna!
    I vilken Akademibokhandel hittade du denna bok? Nu har jag varit i tre bokhandlar här i Sthlms innerstad och boken finns inte kvar (är utlånad) i någon av dem. Har du något tips om var den kan finnas?? Vill väldigt gärna läsa denna bok. Hälsningar från Tina

    SvaraRadera
  3. Vid Sergels torg, men du kan ju ta min om du orkar vänta tills jag kommer tillbaka till jobbet den 16 aug.

    SvaraRadera