Leta i den här bloggen

fredag 11 november 2011

Geraldine Brooks, March

Jag har varit med i the Civil war! Eller?

Den här boken, som jag lånade på bibblan för att Caleb's crossing var så bra, handlar om inbördeskriget i USA och en idelist till man, mr March, som deltar i kriget i egenskap av präst (eller som någon slags själasörjare i alla fall). Denna man lämnar sin älskade hustru och sina många döttrar i Norr för att ge sig av och handgripligen göra sin insats för att förgöra slaveriet. Han har höga ideal, tror på människans godhet och är till och med vegetarian när han ger sig iväg. Men krig är krig och även om han själv har en annan uppgift än att döda dröjer det inte länge förrän också han drabbas av krigets fasor.

En tillfällig lättnad infinner sig när han hamnar på ett plantage som hyrts ut till en affärsman från Nordstaterna. Meningen är att de svarta ska lära sig arbeta för lön istället för som slavar men fördomarna är enorma och mr March får kämpa hårt. Han lyckas till slut starta en skola för de före detta slavarna och försöker lära dem läsa. Genom detta vinner hans både deras förtroende och respekt. Men när det äntligen verkar gå åt rätt håll angrips plantagen av fienden och det går åt skogen. Drunknad i skuldkänslor över att inte ha kunnat avstyra katastrofen finner hans hustru - som vid det laget tar över berättarrösten - honom svårt skadad på ett sjukhus i Washington och kan han, även om hans kropp blir frisk, återfå viljan att leva?

Det här är en hemsk bok. Den beskriver gripande människoöden och hjärtskärande elände. Men samtidigt är det en bok om de som orkar kämpa för det goda och de som orkar gå vidare, trots det hemska som hänt. Som jag skrev känns det som om det är jag som varit med om det som beskrivs i boken. Jag känner mig helt slut. Men bättre än så kan väl en bok inte bli. Hon är en fantastisk författare, Geraldine Brooks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar