Leta i den här bloggen

fredag 11 november 2011

Vad jag talar om när jag talar om löpning, Haruki Murakami

Hittar man en favoritförfattare vill man läsa allt. Jag är i färd med att göra det med Murakamis böcker.

Det här är ingen skönlitterär bok. I den här boken skriver istället Murkami sina tankar och funderingar utifrån temat löpning. Murakami springer minst ett marathon om året och ägnar somrarna åt triatlon. (Ja, han kan ju inte ha några hemmaboende barn! Då skulle han aldrig hinna med detta!)

Jag har de senaste dagarna kommit på mig själv med att säga "Murakami,han säger att..." som om han vore min gamla kompis. Och han är trevlig, han är lågmäld, nyanserad och underhållande även som person. Inte helt överraskande visar han vissa likheter med sina ofta förekommande huvudpersoner i sina romaner.

Det här är en kort, snabbläst, tänkvärd och roande bok som är trevlig och läsa. Jag önskar bara jag också att jag var född att springa marathon och hade all tid i världen att löpa omkring under behagliga klimatförhållanden minst en timme om dagen. Så är det kanske inte. Men han menar att det inte bara är det som bidragit till att han lyckats skriva så många bra romaner. Han är också ihärdig och det, det är jag också, så det finns hopp även för de som är lite klena och kobenta som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar