Leta i den här bloggen

måndag 9 september 2013

Erin Morgenstern, The night circus

Det här är den bästa bok jag har läst på mycket länge. Jag läste ut den redan i somras men kan fortfarande känna doften av cirkusen.

Allt tar sin början när två trollkarlar slår vad. Den ena hävdar att hans dotter visst kommer att slå den andra trollkarlens lärling. Spelplatsen är en cirkus, en nattcirkus. Egentligen förstår ingen annan än trollkarlarna att spelet har börjat men gradvis dras de båda tävlanden in i utmaningen och alla runt om med dem, med ödesdigra konsekvenser som följd.

Man kan också se det som att den handlar om en cirkus i svart och vitt, som bara öppnar när det är midnatt. På den här cirkusen är allt fantastiskt och omöjligt och orimligt. Publiken är trollbunden. När natten kommer är den där och sen försvinner den bara, och är borta för att sedan dyka upp i någon annan del av världen.

Boken är skriven på ett fantastiskt sätt. Det är en njutning att läsa. Faktum var att den här boken var så bra att jag en dag hamnade på depån i Alvik. Alla hade gått av, men det hade jag inte märkt eftersom jag var långt bort, på nattcirkusen. Tunnelbaneföraren, som, när han förstått att jag inte var utlänning som inte begrep svenska, bara tyckte att jag var helknäpp, fick köra tillbaka mig till stationen. Men, trots riskerna med att läsa så här bra böcker på tunnelbanan, kan jag inte annat än rekommendera den. Läs ... och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar