Leta i den här bloggen

tisdag 1 januari 2013

Sarah Waters, Kyssa sammet

Det här var en pocket jag högg i farten när jag ändå beställde en hög med andra böcker. Av kortrecensionen på bokköparsiten framgår att den anses vara en klassiker bland gay-läsare. En lättsam historia tänkte jag.

Den inleds mycket lovande. Den unga flicka Nancy växer upp i en familj som lever på ostron, fiskar, tillreder och serverar på restaurang i sitt slitna hus. Men Nancy älskar glassiga musikaler. En dag ser hon Kitty Butler, en tillika ung flicka som uppträder som pojke på scenen, i långbyxor (!) och blir över huvudet förälskad. Det hela slutar med att Nancy följer med Kitty som påkläderska. Komplikationer uppstår dock och Nancy kastas ut på gatan i London och försörjer sig på gatan tills hon blir kontrakterad på längre tid hos en ondsint mycket rik tant som behandlar Nancy ungefär som ett husdjur.

Boken var bra ungefär tills dess Nancy lämnade sin ostronfamilj och gav sig av med Kitty. Därefter spårar den ur. Det är som om tillfällen till beskrivande sex styr handlingen. Man blir helt less. Det var därför inte den lättsamma läsning jag hade hoppats på. Tur att den inte kostade mer än 39 kronor.

Jag läste den redan i nov/dec, den hamnar således lite snett i inläggslistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar